Nie ma gospodarki prawidłowo funkcjonującej bez dobrze zorganizowanego transportu drogowego. Coraz bardziej skomplikowane powiązania między firmami produkcyjnymi i usługowymi także wymuszają specjalizację usług transportowych. Specjalizacja tych usług polega między innymi na wyborze czy transport ma być realizowany jako LTL, czy FTL.

Aby usprawnić i poprawić przepływ towarów usługi transportowe podzielono na FTL ((Full Truck Load) i LTL (Less Than Truck Load), czyli transport cało pojazdowy i transport drobnicowy. Ten podział dotyczy nie tylko samochodów do wykonywania transportu ciężkiego, ale i samochodów o dopuszczalnej ładowności całkowitej do 3,5t.

Transport FTL (Full Truck Load)

W przypadku transportów cało pojazdowych FTL klient otrzymuje przestrzeń ładunkową całego auta, czyli w skrócie cały pojazd do swej wyłącznej dyspozycji ( w slangu transportowym czasem nazywa się go na SOLO).  W praktyce takie rozwiązanie jest wykorzystywane w przypadku nie tylko fizycznie dużych ładunków, ale również w przypadku transportu towarów spożywczych , wymagających bardzo szybkiej dostawy, ale również transportów ADR, czy chłodniczych. FTL to także rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy muszą przetransportować duże ładunki o znacznej wadze. Przy opcji FTL trasa przejazdu jest zwykle ustalana według zaleceń zleceniodawcy.

Transport FTL to uproszczenie logistyki procesu transportowego, ponieważ przewożony towar trafia bezpośrednio od nadawcy do odbiorcy. Ten prosty schemat działania sprawia, że transport FTL jest szybki, gdyż dostawca nie przewozi towar tylko jednego klient, a więc jego droga jest prosta, ponieważ jedzie z punktu A do punktu B. Brak pośrednich punktów rozładunku sprawia też, że przewożony towar nie ulegnie zniszczeniu podczas dodatkowych przeładunków bo trafia bezpośrednio np. z portu do magazynu odbiorcy. Szybkość, jaką oferuje transport FTL, sprawia, że jest to doskonałe rozwiązanie logistyczne dla dystrybutorów np. produktów spożywczych o krótkiej dacie przydatności do spożycia, w przypadku których dłuższa dostawa może negatywnie wpłynąć na jakość transportowanego towaru.

Ten rodzaj transportu ma jednak jedną wadę, a jest nim wyższa cena. Klient wybierający transport FTL płaci za całą powierzchnię ładunkową środka transportu.

Transport LTL (Less Truck Load)

Transport LTL (Less Than Truck Load) dotyczy towarów, które nie zajmują całej powierzchni ładunkowej, a jedynie jej część. W terminologii logistycznej spotkać można także nazwę PTL (Partial Load), czy też transport drobnicowy. Zdarza się, że pojęcie LTL i PTL są często stosowane zamiennie. Transport LTL polega na tym, że dostępna przestrzeń ładunkowa jest dzielona między różnych nadawców. Przedsiębiorca, który wybierze transport LTL, płaci za wykorzystaną przestrzeń ładunkową, a więc bywa to bardziej opłacalne, niż transport FTL.
To lepsze i bardziej ekonomiczne rozwiązanie w przypadku mniejszej ilości towaru np. kilku palet. Za wadę można by uznać dłuższy czas przewozu towaru w stosunku to transportu FTL. Kierowca, który ma na pokładzie towar od kilku klientów, musi poświęcić czas na rozwiezienie ładunków do wyznaczonych punktów. Nie jedzie bezpośrednio np. z ładowni do magazynu. Jednak w przypadku towarów, których wartość nie spada wraz z przedłużonym czasem oczekiwania, nie ma to znaczenia.
Z transportu LTL warto skorzystać, gdy towar jest zbyt ciężki, by mógł zabrać go kurier, a za mały, by kwalifikować się na transport FTL. Ta metoda transportu jest także opłacalna w przypadku, kiedy przesyłka nie wymaga szybkiego doręczenia, towary mają różnych adresatów, a drobne przesyłki mogą być zapakowane razem i umieszczone na paletach. W przypadku ładunków LTL stosuje się również magazyny przeładunkowe, czyli jedno auto dowozi towar do magazynu i tam rozładowuje towar. Dalej ładunek przemieszcza się innymi autami, czasem o mniejszej ładowności.

Dodatkowe przeładunki mają niestety wpływ na wydłużenie czasu realizacji usługi transportu, ale ich główną zaletą jest zdecydowanie niższa cena.

Różnice między transportem FTL i LTL

W przypadku transportu LTL warto pamiętać, że przewoźnik musi mieć więcej czasu na skompletowanie takiej ilości towarów na danej trasie, aby zapełnić przestrzeń ładunkową pojazdu, tym bardziej, że często towary trzeba odebrać od różnych klientów.

W dodatku, towary jednego zleceniodawcy, z wielu powodów mogą znajdować się w kilku miejscach. Czasami zachodzi też konieczność  dokonania

Na co zwrócić uwagę przy wyborze najlepszego rozwiązania transportowego?

Bez względu na to, czy zleceniodawca wybierze opcję transportu FTL czy LTL, zawsze powinien decydować się na rzetelnego przewoźnika dysponującego odpowiednimi pojazdami, najlepiej dostosowanymi do przewozu określonych towarów. Przewoźnik taki powinien również posiada licencję na świadczenie usług transportowych, a także ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej i nie tylko takie.

Musimy pamiętać, że często typ zabudowy wynajętego przez zleceniodawcę pojazdu ograniczać może możliwość załadunku czy rozładunku towaru z boku lub z tyłu pojazdu.

Doświadczony i dobrze zorganizowany przewoźnik powinien doradzić zleceniodawcy najlepsze rozwiązanie transportowe określonego typu ładunku lub towaru i wspomagać go  przy wszelkich formalnościach związanych z procesem logistycznym. Doświadczony logistyk może zaproponować nie tylko korzystne rozwiązanie w zakresie wyboru przewozu FTL i LTL i dostosować go do wymogów klienta.

Źródło:

https://www.rhenus.com

https://inelo.pl/artykuly/najnowsze/blog/