Jak pierwotnie wyglądał transport oraz prapoczątki spedycji? Najpierw przewożono ładunki zlecone w ramach umów ustnych – współpraca zwykle przebiegała pomiędzy handlarzami lub rzemieślnikami a tragarzami. Czy można w tym przypadku mówić o początkach logistyki? Jak najbardziej! Dziś jednak wątpliwe umowy ustne nie są potrzebne, ponieważ istnieją giełdy wolnych ładunków. Skoro ten temat został poruszony, warto sobie odpowiedzieć na pytanie…

…czym są giełdy transportowe?

Funkcja „zgłoś ładunek”

Zgodnie z definicją są to platformy służące do wymiany informacji między przewoźnikami a przedsiębiorstwami spedycyjnymi oraz produkcyjnymi. Co można na nich znaleźć? Przede wszystkim towary czekające na przewiezienie z punktu A do punktu B. Na giełdzie ładunków krajowych oraz zagranicznych są dostępne artykuły przeznaczone do przetransportowania busami, chłodniami, izotermami, cysternami, a nawet transporty ponadgabarytowe dla pojazdów balastowych. A jak przebiega sam kontakt między przedsiębiorstwami? Istnieją 2 rozwiązania – za pośrednictwem giełdowego czatu albo telefonicznie. No dobrze, ale jak cała operacja wygląda od strony praktycznej?

Giełda ładunków z perspektywy spedytora

Aby jeszcze lepiej zrozumieć, na czym polega korzystanie z giełdy ładunków – do 3,5t, chłodniczych i wielu innych – warto przedstawić hipotetyczny przykład. Spedytor z przedsiębiorstwa transportowego stoi przed zadaniem znalezienia zlecenia dla oczekującego kierowcy auta ciężarowego. Niestety w danej miejscowości nie ma akurat żadnego ze stałych klientów gotowych na przygotowanie ładunku, dlatego istnieje konieczność skorzystania z giełdy. Jak to wygląda? Na głównej stronie spedytor może znaleźć ot, po prostu długą listę ładunków. Każde zlecenie musi mieć wypisane dane dotyczące zleceniodawcy, rodzaju towaru, jego wymiarów i tonażu, ale też miejsca odbioru i przeznaczenia. Niezbędna jest także stawka, według której logistyk może stwierdzić, czy przewóz spełni oczekiwania finansowe. Co dalej? W przypadku znalezienia zadowalającej oferty spedytor kontaktuje się ze zleceniodawcą w celu ustalenia szczegółów i podania danych kierowcy i numerów rejestracyjnych samochodu ciężarowego, który zjawi się w ustalonym czasie na załadunek. Po wypełnieniu zlecenia transportowego i dopięciu na przysłowiowy ostatni guzik reszty formalności rozpocznie się realizacja zadania.

Dzięki nowoczesnemu oprogramowaniu każde przedsiębiorstwo transportowe może być regularnie prowadzone, bez tak zwanych „pustych przebiegów” albo zbyt długiego czasu oczekiwania na zlecenie. Niewątpliwą zaletą giełd jest różnorodność, dostępność z praktycznie każdego miejsca, ale też szybkość i prostota użytkowania ze względu na czytelny interfejs. Biorąc pod uwagę tak dynamiczny rozwój technologii logistycznych może jeszcze nasuwać się jedno pytanie – na jakie innowacje można liczyć w niedalekiej przyszłości?